Niektórzy lubią rozkręcać rzeczy i sprawdzać co jest w środku. Ja natomiast pasjonuje się słowami. Uwielbiam odkrywać ich nowe znaczenia, sprawdzać z czego się składają.
Tak oto czytając o feedbacku odnalazłam jego całkiem nowe znaczenie.
Bo co dla Ciebie, drogi czytelniku oznacza feedback? Wszyscy wzdrygamy się na to słowo. Zaczynamy robić rachunek sumienia i załącza nam się strach-co zrobiliśmy nie tak?
A gdyby tak spojrzeć na feedback z zupełnie nowej strony?
Czytając dostępne publikacje na temat informacji zwrotnej zaczęła w mojej głowie kiełkować myśl, że feedback jest jak karmienie siebie nawzajem. Co się dzieje kiedy ludzie jedzą? Rosną! Są zdrowi! Są pełni sił! Są szczęśliwi!
Dlatego dzisiaj przyjrzymy się naszym przekonaniom dotyczącym feedbacku. Przekonaniom, które potrzebujemy zmienić aby skutecznie zmieniać kulturę komunikacyjną w naszych firmach.
W tym celu zapytałam AI jakimi cechami wyróżnia się dobra restauracja. Oto kilka z nich i ich związek z kulturą feedbacku.
Spójrzmy więc na naszą firmę jak na elegancka restaurację, która karmi pracowników.
Dobra restauracja/firma powinna charakteryzować się kilkoma kluczowymi cechami, które wpływają na ogólne doświadczenie klienta/pracownika. Oto najważniejsze z nich:
Jakość jedzenia: Jakość informacji zwrotnej
– Świeże składniki.
Zwlekanie z przekazaniem informacji zwrotnej jest złym pomysłem. Przekazuj informacje od razu lub kolejnego dnia. Stawiaj na umiejętny, prosty, lekkostrawny przekaz. Taki, który nie zaszkodzi pracownikowi, nie obniży jego pewności siebie ani poczucia sensu jego pracy.
– Starannie przygotowane potrawy.
Sprecyzuj i skonkretyzuj przekaz. Przygotuj się wcześniej. Pamiętaj, że porcje powinny być małe, ale treściwe.
– Zróżnicowane menu, uwzględniające różne preferencje dietetyczne.
Dostosuj komunikat do osoby, której chcesz go przekazać. Uwzględnij np. czy jest wzrokowcem, słuchowcem, kinestetykiem, odwołaj się do doświadczenia.
Obsługa klienta: Jakość przekazywania feedbacku
– Profesjonalny, uprzejmy i kompetentny personel.
Stwórz poczucie bezpieczeństwa i dobrej relacji nawet jeśli masz do przekazania negatywną informację. Wzmacniaj w sobie przekonanie, że feedback jest najlepszym narzędziem wspierania i doskonalenia Twoich podwładnych.
– Szybka i sprawna obsługa.
Jako lider masz za zadanie ułatwiać pracę podwładnym. Dowiedz się więc co utrudnia im pracę. Przyjmij te informacje zwrotne i zrób z nich użytek.
Atmosfera: Codziennie buduj atmosferę zaufania, więzi i relacji
– Odpowiednia muzyka i oświetlenie, które tworzą komfortową atmosferę.
Zamień muzykę i oświetlenie na przyjazna postawę oraz poczucie bezpieczeństwa i komfort pracownika. Informacje zwrotne nie stanowią zagrożenia dla naszego życia. Jest to zadanie codzienne, nie od święta czy corocznej ewaluacji.
Cena do jakości: Przedstaw konsekwencje
– Przejrzyste menu z jasno określonymi cenami.
Pokaż pracownikowi jakie konsekwencje mogą przynieść jego działanie/zachowanie. A następnie wskaż możliwe rozwiązania problemu i pozwól mu spośród nich wybrać.
Opinie i reputacja: Zadbaj aby kultura feedbacku była widoczna na zewnątrz
– Pozytywne opinie od klientów.
Przekazuj pozytywne informacje nie tylko pod postacią informacji zwrotnych, ale także opinii klientów.
– Dobra reputacja wśród lokalnej społeczności.
Zadbaj aby wszyscy w zespole wiedzieli jak ważna jest informacja zwrotna.
Unikalność: Kreuj swój styl i się rozwijaj
– Kreatywne podejście do menu i prezentacji potraw.
Znajdź swój styl przekazywania informacji zwrotnej. Zadbaj o rozwój umiejętności komunikacyjnych. Naucz się aktywnie słuchać i zadawać pytania. Przekładaj cudze potrzeby nad swoje.
Konsekwencja
– Stały poziom jakości jedzenia i obsługi.
Utrzymuj kulturę feedbacku pomimo początkowych trudności. Zadbaj o szkolenia dla pracowników, zachęcaj ich do zgłębiania wiedzy o tym obszarze komunikacji. Pamiętaj też o częstotliwości przekazywania komunikatów zwrotnych.
Restauracje, które dbają o te aspekty, zwykle cieszą się większym uznaniem i lojalnością klientów. Firmy, które dbają o aktualne i dobrze sformułowane informacje zwrotne cieszą się wzrostem zaufania między pracownikami i zarządem, lojalnością pracowników i lepszym zdrowiem psychicznym pracowników. Pracownicy w takich firmach są szczęśliwi i spokojni!
Autor:
Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.