“Informacja zwrotna od innych reguluje i kontroluje znaczną część toku komunikacji twarzą w twarz, odpowiada za rytmy życiowe naszego ciała, naszą równowagę emocjonalną, nasze zdrowie i nasz stan psychiczny. Nie możemy przeżyć bez informacji zwrotnej od innych ludzi.”
Nicholas Boothman, “Przekonaj ich w 90 sekund lub szybciej”
Jak więc przełamać stereotyp pracownika, który w milczeniu czeka na informacje zwrotną na temat swojej pracy? Jak wypracować łatwość proszenia o feedback i umiejętność wykorzystywania go w dalszym działaniu?
Zajrzyjmy do książki “Feedback (i inne brzydkie słowa)” autorstwa M. Tamry Chandler i Laury Dowling Grealish, które w świetny sposób zajęły się tematem.
Przyjrzyj się temu co możesz zyskać dzięki takim poszukiwaniom i wykorzystaniu informacji zwrotnych:
poprawisz wyniki
Niezależnie w jakiej branży działasz i kim jesteś-handlowcem, menadżerem, sportowcem, itd. Zawsze masz ustalone jakieś cele. Łatwiej osiągniesz je kiedy będziesz widział/-a co robisz dobrze, a co wymaga poprawy.
zauważysz wzrost nastawienia na rozwój
Wykazując postawę ciekawości pokazujesz że jesteś pokornym człowiekiem, któremu autentycznie zależy na doskonaleniu swoich umiejętności, swoich zachowań. Jeśli skorzystasz z przekazanych informacji rozwiniesz się pod względem wybranej umiejętności.
zaobserwujesz wzrost skuteczności podejmowanych decyzji
Trudno jest podejmować decyzję nie mając pełnego obrazu sytuacji. Dostarczone informacje zwrotne uzupełniają pole widzenia o cenne wskazówki i pozwalają lepiej ocenić skutki decyzji.
wzmocnisz swój zespół
Poszukując informacji zwrotnych pokazujesz, że nie wiesz wszystkiego, nie jesteś nieomylny. Wbrew pozorom wzmocni to Twój zespół, a być może wykrzesze z niego również ogromny potencjał. Członkowie zespołu zobaczą, że cenisz ich doświadczenie co przełoży się na większe zaufanie.
poczujesz większą kontrolę nad sytuacja, zdarzeniami
Wybierając konkretny czas na przekazywanie informacji zwrotnych będziesz pewny swojego nastawienia. Zaplanujesz przekazywanie, a nie skażesz się na bierne oczekiwanie na to co przyniesie los. Będziesz również panem swoich emocji-zminimalizujesz ich wpływ na Twoje reakcje.
zyskasz świeże spojrzenie na sytuację lub spojrzenie z dystansu
Jak zabrać się do zbierania informacji zwrotnych skoro wiemy, że ludzie nie lubią ani dawać ani przyjmować feedbacku?
Najpierw zadbaj o relacje z osobą, która zamierzasz prosić o feedback. Niech będą przynajmniej poprawne. Nie musisz lubić tej osoby ani nawet na co dzień z nią współpracować. Stwórz bezpieczne środowisko zarówno dla siebie jak i osoby udzielającej feedbacku.
Następnie śmiało i odważnie poproś o konkretne informacje. Jasno określ po co potrzebna jest Ci informacja zwrotna i co z nią zrobisz. Pamiętaj zapytać z wyprzedzeniem, aby poproszona osoba mogła się przygotować. Daj osobie całkowitą swobodę wypowiedzi. Wynotuj nad czym pracujesz, jak powinien wyglądać przekaz aby dotarł skutecznie, a jakie warunki nie działają korzystnie w Twoim przypadku. Miej świadomość, że prosząc wyrażasz zgodę na uczciwe i szczere zdanie np. o Twojej pracy.
Gdy już otrzymasz feedback precyzyjnie formułuj pytania związanie z informacjami, których udzieliła Ci wybrana osoba. Zapanuj nad reakcją obronną i usprawiedliwianiem się. Podczas przekazywania informacji aby zapanować nad emocjami skup się na reakcjach swojego ciała, na oddechu.
Parafrazując: kto szuka, ten znajduje. Kto szuka informacji zwrotnych nie błądzi w swoich domysłach na temat swojej osoby, swojej pracy, swoich relacji, itd. Posiadając informacje zwrotną pozwalasz sobie na spojrzenie z dystansu na różne obszary swojego życia, a także dostrzeżenie rzeczy, które z Twojego punktu widzenia były nieuchwytne lub nieistotne.
Pamiętaj, że będąc liderem wytyczasz nowe szlaki swoim podwładnym i musisz robić to czego oczekujesz od swoich ludzi. Jeśli więc zamierzasz wytworzyć w swojej firmie nową kulturę przekazywania feedbacku zabiegaj o informacje zwrotne od Twojego zespołu. Pokazuj, że też czasem popełniasz błędy i spraw aby poszukiwanie feedbacku stało się rzeczą naturalną w Twojej organizacji.
Więcej o feedbacku poczytasz w innych artykułach na naszym blogu!
Autor:
Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.