3 małe zmiany w organizacji, które mogą zaowocować dużymi efektami

Umiejętnością menedżera jest wprowadzanie drobnych zmian, które nie wystraszą pracowników i nie będą wymagały od nich wielkich nakładów pracy. Duże zmiany zawsze budzą opór. Na szczęście niewielkie metamorfozy mogą pociągnąć za sobą duże efekty. W dodatku wprowadza się je dużo łatwiej i raczej bez sprzeciwów pracowników.

 

1.Zmiana w budowaniu dobrych relacji i współpracy

Kiedy dochodzi do połączenia dwóch firm, które jeszcze niedawno ze sobą rywalizowały, a teraz mają zacząć ze sobą współpracować wyzwaniem staje się zarządzanie takim zespołem.

Jakie małe kroki można poczynić jeśli dochodzi do takich fuzji?

Menedżer powinien skupić się na wspólnej tożsamości i kierować uwagę na sprawy, które łączą, a nie dzielą.

Jak zatem zmaksymalizować korzystne oddziaływanie podobieństw?

Wyszukać podobieństwa nietypowe- cechy, które są rzadko spotykane w innych grupach. Na początku warto, aby pracownicy odpowiedzieli na pytanie ogólne np. “Co lubisz?”, a liderzy wyszukali podobieństwa i skupili się na ich podkreślaniu.

Pracownicy sami zaczną wyszukiwać kolejne cechy, które łączą ich z współpracownikami i odróżniają ich od innych grup. 

Skupienie się na łączących podobieństwach może przynieść spektakularne sukcesy w budowaniu pozytywnych relacji.

 

2.Zmiana poprawiająca wydajność pracowników

Podwyżka pensji?  Niestety zadziała na krótko.

Dopuszczenie do udziału w zyskach, atrakcyjne nagrody czy benefity-również są dobrym narzędziem. Niestety poważną wadą są duże wydatki ze strony  firmy. Dodatkowo zwiększą one oczekiwania pracowników w przyszłości. 

A gdyby tak zwiększyć motywację pracowników całkowicie bez kosztów?

Daj każdemu pracownikowi coś więcej niż wynagrodzenie. Pozwól mu poczuć, że jego praca jest ważna i ma sens. Każda praca ma swoja wartość i sens. W gestii lidera jest dbanie by podwładni nie stracili go z oczu. Jak tego dokonać? Warto gromadzić opinie klientów, które wyszczególniają  korzyści jakie odnieśli dzięki pracownikom czy usługom firmy . Opinie takie można eksponować na tablicach ogłoszeń, w firmowej korespondencji, na zebraniach. Ciekawym pomysłem, który można wykorzystać jest  zaproszenie klientów do firmy w celu podzielenia się pozytywnymi opiniami o pracownikach. 

Najważniejszą zasadą jest tutaj jednak chwalenie pracowników za dobrą pracę. 

 

3.Zmiana pozwalająca zatrzymać klientów

Jeśli Twoi klienci muszą stać w kolejkach, czekać na infolinii zanim załatwią sprawę zrób coś co umili im czas oczekiwania. Nie tylko zatrzyma to klientów na dłużej, ale również zwiększy zadowolenie z usług Twojej firmy.

 Klientami, którzy trafiają do kolejki kierują dwie motywacje:  niechęć do unikania straty(straty czasu) i zasada konsekwencji (jeśli już zaangażowali się w czekanie). Janakiraman w swoich badaniach stwierdził, że pomiędzy tymi dwoma motywacjami ludzie dokonują najczęściej najgorszej z Twojego punktu widzenia decyzji-opuszczają kolejkę. Wiąże się to z uczuciami frustracji, złości.

 Kiedy muszą czekać w kolejce zapewnij rozrywkę. Zajmij ich czymś.

 Zmień to co frustrujące w pozytywne, jakościowe przeżycie, które jeszcze mocniej przywiąże klienta do Twojej marki. Co możesz zaoferować klientowi? 

*ulubiona muzykę (wykorzystaj AI) lub rozmowę z wirtualnym asystentem, który dodatkowo może opowiedzieć kilka ciekawostek o firmie jeśli czeka na połączenie z konsultantem

*w recepcji zapewnij książki, biuletyny z ciekawostkami z branży, świeżą prasę

*w urzędach tablety na których można przejrzeć najnowsze wiadomości czy poszukać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

*w miejscach gdzie mogą pojawić się dzieci dostosowuj rozrywkę do wieku: zapewnij gry, kolorowanki, klocki, autka. 

Poczęstuj również klientów ciepłym napojem- w porównaniu do zimnego płynu wpłynie on pozytywnie na odbiór Twojej firmy. 

Zapytaj pracowników obsługi klienta o pomysły na umilenie czasu klientom w oczekiwaniu na obsługę lub zapytaj samych klientów czego oczekują.

Autor:

Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób  dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn