Jak prosić o informacje zwrotne?

“Informacja zwrotna od innych reguluje i kontroluje znaczną część toku komunikacji twarzą w twarz, odpowiada za rytmy życiowe naszego ciała, naszą równowagę emocjonalną, nasze zdrowie i nasz stan psychiczny. Nie możemy przeżyć bez informacji zwrotnej od innych ludzi.”

Nicholas Boothman, “Przekonaj ich w 90 sekund lub szybciej”

 

Jak więc przełamać stereotyp pracownika, który w milczeniu czeka na informacje zwrotną na temat swojej pracy? Jak wypracować łatwość proszenia o feedback i umiejętność wykorzystywania go w dalszym działaniu?

Zajrzyjmy do książki “Feedback (i inne brzydkie słowa)” autorstwa  M. Tamry ChandlerLaury Dowling Grealish, które w świetny sposób zajęły się tematem.

 

Przyjrzyj się temu co możesz zyskać dzięki takim poszukiwaniom i wykorzystaniu informacji zwrotnych:

  • poprawisz wyniki

 Niezależnie w jakiej branży działasz i kim jesteś-handlowcem, menadżerem, sportowcem, itd. Zawsze masz ustalone jakieś cele. Łatwiej osiągniesz je kiedy będziesz widział/-a co robisz dobrze, a co wymaga poprawy.

  • zauważysz wzrost nastawienia na rozwój

Wykazując postawę ciekawości pokazujesz że jesteś pokornym człowiekiem, któremu autentycznie zależy na doskonaleniu swoich umiejętności, swoich zachowań. Jeśli skorzystasz z przekazanych informacji rozwiniesz się pod względem wybranej umiejętności.

  • zaobserwujesz wzrost skuteczności podejmowanych decyzji

Trudno jest podejmować decyzję nie mając pełnego obrazu sytuacji. Dostarczone informacje zwrotne uzupełniają pole widzenia o cenne wskazówki i pozwalają lepiej ocenić skutki decyzji.

  • wzmocnisz swój zespół

Poszukując informacji zwrotnych pokazujesz, że nie wiesz wszystkiego, nie jesteś nieomylny. Wbrew pozorom wzmocni to Twój zespół, a być może wykrzesze z niego również ogromny potencjał. Członkowie zespołu zobaczą, że cenisz ich doświadczenie co przełoży się na większe zaufanie.

  • poczujesz większą kontrolę nad sytuacja, zdarzeniami

Wybierając konkretny czas na przekazywanie informacji zwrotnych będziesz pewny swojego nastawienia. Zaplanujesz przekazywanie, a nie skażesz się na bierne oczekiwanie na to co przyniesie los. Będziesz również panem swoich emocji-zminimalizujesz ich wpływ na Twoje reakcje.

  • zyskasz świeże spojrzenie na sytuację lub spojrzenie z dystansu

 

Jak zabrać się do zbierania informacji zwrotnych skoro wiemy, że ludzie nie lubią ani dawać ani przyjmować feedbacku?

 

Najpierw zadbaj o relacje z osobą, która zamierzasz prosić o feedback. Niech będą przynajmniej poprawne. Nie musisz lubić tej osoby ani nawet na co dzień z nią współpracować. Stwórz bezpieczne środowisko zarówno dla siebie jak i osoby udzielającej feedbacku.

Następnie śmiało i odważnie poproś o konkretne informacje. Jasno określ po co potrzebna jest Ci informacja zwrotna i co z nią zrobisz. Pamiętaj zapytać z wyprzedzeniem, aby poproszona osoba mogła się przygotować. Daj osobie całkowitą swobodę wypowiedzi. Wynotuj nad czym pracujesz, jak powinien wyglądać przekaz aby dotarł skutecznie, a jakie warunki nie działają korzystnie w Twoim przypadku. Miej świadomość, że prosząc wyrażasz zgodę na uczciwe i szczere zdanie np. o Twojej pracy. 

Gdy już otrzymasz feedback precyzyjnie formułuj pytania związanie z informacjami, których udzieliła Ci wybrana osoba. Zapanuj nad reakcją obronną i usprawiedliwianiem się. Podczas przekazywania informacji aby zapanować nad emocjami skup się na reakcjach swojego ciała, na oddechu. 

 

Parafrazując: kto szuka, ten znajduje. Kto szuka informacji zwrotnych nie błądzi w swoich domysłach na temat swojej osoby, swojej pracy, swoich relacji, itd. Posiadając informacje zwrotną pozwalasz sobie na spojrzenie z dystansu na różne obszary swojego życia, a także dostrzeżenie rzeczy, które z Twojego punktu widzenia były nieuchwytne lub nieistotne.

Pamiętaj, że będąc liderem wytyczasz nowe szlaki swoim podwładnym i musisz robić to czego oczekujesz od swoich ludzi. Jeśli więc zamierzasz wytworzyć w swojej firmie nową kulturę przekazywania feedbacku zabiegaj o informacje zwrotne od Twojego zespołu. Pokazuj, że też czasem popełniasz błędy i spraw aby poszukiwanie feedbacku stało się rzeczą naturalną w Twojej organizacji.

 

Więcej o feedbacku poczytasz w innych artykułach na naszym blogu!

Autor:

Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób  dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn