Przykładem do naśladowania każdej zmiany w firmie jest lider. Nie inaczej jest w przypadku feedbacku. Bycie menedżerem oznacza dawanie przykładu zmiany kultury feedbacku w Twojej firmie czy zespole. Jako lider pozostawaj nastawiony na rozwój, a nie na trwałość i wszelkie zmiany zaczynaj od siebie.
Nieustannie doskonal swoją umiejętność przekazywania informacji zwrotnej i nie poddawaj się gdy widzisz, że nie do końca Ci to wychodzi.
Dzisiaj opisujemy jeden ze schematów, który pomoże Ci skutecznie przekazywać feedback.
MODEL SPINKA
S– sprecyzuj komunikat, który chcesz przekazać. Przedstaw konkretną sytuację (jedna sytuacja/zdarzenie na jedno spotkanie/jeden feedback). Nie owijaj w bawełnę, nie obchodź tematu dookoła. Mów konkretnie, wprost. Przedstawiaj fakty, unikaj opinii-szczególnie na początku rozmowy.
Np.
Mario, chciałam Cię zaprosić do mnie ponieważ dotarła do mnie informacja o pozytywnym odbiorze Twojego projektu.
Łukaszu, przyjdź dziś do mnie ok. 12-stej aby porozmawiać o wczorajszej sytuacji z obsługą naszego kluczowego klienta.
P– pozytywne otoczenie-zadbaj o nie. W tej sytuacji pozytywne środowisko nie oznacza miłego tonu, obłaskawiania pracownika, przekonywania, że nic się nie stało w sytuacji gdy ewidentnie popełnił błąd. Zadbaj o autentyczność. Pozytywne otoczenie będzie zapewnieniem bezpieczeństwa, zaufania, relacji. Nie obrażaj i nie napadaj na pracownika.
I– stosuj spójnik “i” lub “jednocześnie” zamiast spójnik “ale’. Spójnik ”ale” podważa prawdziwość poprzedniego zdania.
N–negatyw przedstaw wprost, nie zmiękczaj, nie unikaj. Zmień w sobie przekonanie, że wypowiedzenie negatywnego zdania o pracy jest krzywdzące dla pracownika. Zamiast tego spójrz na taki feedback jako informacje doskonalącą.
K– przedstaw konsekwencje danego zachowania, wprowadź pracownika w proces. Przypomnij go sobie razem z nim i daj mu szanse na zobaczeniu w nim siebie. Zauważ, że również działania zachowania mają swoje konsekwencje.
A– przedstaw alternatywy, daj szansę wyboru działania, aby zniwelować negatyw. Przedstaw opcje do wyboru, z których rozmówca będzie mógł wybrać. Samodzielna decyzja będzie najlepszą motywacją do naprawy zachowania.
Wszystkie umiejętności człowieka przewodzącego innym wymagają doskonalenia. Również umiejętność udzielanie informacji zwrotnej nie przyjdzie do Ciebie z dnia na dzień. Daj sobie czas na przepracowanie nie wspierających przekonań o feedbacku, wypracowanie i wdrożenie postawy i schematu jej udzielania oraz naukę przyjmowania informacji zwrotnych.
Napisz jak u Ciebie wygląda kultura feedbacku? Co chciałabyś/chciałbyś zmieniać?
Autor:
Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.