Takie pytanie zadają członkowie mojej rodziny. Słyszę je także od znajomych.
Wtedy żałuję, że nie mam zaprojektowanego procesu na udzielenie odpowiedzi.
Od 11 lat prowadzę firmę szkoleniowo-doradczą. Na początku mojej drogi sprawa była prosta. Odpowiedź na pytanie postawione w tytule brzmiała: prowadzę szkolenia. Z czego? Z tego jak zarządzać ludźmi, jak sprzedawać, jak prowadzić szkolenia.
Potem moja droga zawodowa skręciła w stronę pracy konsultingowej.
I tutaj pojawia się drugie już dzisiaj pytanie. Co robi konsultant biznesowy?
Zanim odpowiem – opowiem Wam krótką historię. Jest sobie firma. Na potrzeby opowieści nazwijmy ją „Firmotex”. Sprawdzałem – nie istnieje taka firma. Chyba.
Firmotex założył kiedyś pan Zbigniew Sukces. Firma zajmuje się produkcją części do różnych maszyn. W latach 90-tych i na początku XXI wieku firma rozwijała się fantastycznie. Pan Zbigniew przez lata doglądał produkcji, zatrudniał pracowników, utrzymywał kontakty z klientami. Z czasem Pan Zbigniew zaczął przekazywać władzę w firmie swoim synom. Jeden z nich do dziś odpowiada za produkcję, drugi za kontakty z klientami i dostawcami. Zatrudniają łącznie ponad 40 osób.
Niestety dla Firmotexu przyszły trudne czasy. Klientów jest coraz mniej. Pracownicy coraz trudniejsi w zarządzaniu. Koszty coraz wyższe. Dochodzi do spięć i konfliktów między pracownikami. W rozmowach często pojawiają się komunikaty: „kiedyś to było…”, „co to teraz z nami będzie…”.
Bracia Sukces zaczęli więc się zastanawiać, co zrobić, żeby było lepiej. Postanowili poszukać pomocy. Najpierw kupili kilka szkoleń. Jedno z komunikacji (bo przecież trzeba się dobrze komunikować), drugie ze sprzedaży (bo przecież sprzedaż jest ważna), trzecie z zarządzania zadaniami w czasie (bo przecież ważne, żeby być efektywnym). Szkolenia były ciekawe, ciastka i kawa dobre, faktury za szkolenia zostały opłacone. Firmotex nadal był w tarapatach. Okazało się, że konflikty nadal są, że sprzedaży nadal nie ma.
To częsty scenariusz klienta, który trafia do procesu konsultingowego.
Co robi konsultant biznesowy?
Najpierw rozmawia z osobami zarządzającymi firmą. Zadaje właściwe pytania, żeby zrobić analizę źródeł trudności. Potem wspólnie z klientem projektuje proces zmiany. Pomaga wdrażać zmiany i nadzoruje ich przebieg.
Podczas pracy konsultant biznesowy często rozmawia 1:1 z różnymi osobami w firmie, analizuje dane statystyczne
i wskaźniki biznesowe (o ile klient jakieś mierzy), mapuje i analizuje procesy. W pracy z naszymi klientami bardzo często korzystamy ze szkoleń, staramy się jednak namawiać klienta do organizowania szkoleń w odpowiedzi na zdiagnozowane, konkretne luki kompetencyjne.
To klient podejmuje jednak decyzje jakimi metodami chce pracować i jak „głęboko” nasz wpuszcza do swojej firmy/zespołu.
W procesie konsultingu kluczowa jest szczerość. Bez niej nasza praca się wydłuża albo całkowicie traci sens. To tak jakbyś poszedł do lekarza, zapytany o objawy – ukryłbyś połowę z nich, a potem zamiast zażywać przepisane leki sam zdecydowałbyś o swoim leczeniu. Trudno mieć w takiej sytuacji pretensje do lekarza, że był nieskuteczny, prawda?
Co jeszcze robimy podczas procesów konsultingowych?
- planujemy lub modyfikujemy strategię
- opracowujemy i modyfikujemy strukturę organizacyjną
- określamy zakresy obowiązków i odpowiedzialność
- mapujemy procesu, tworzymy wskaźniki do procesów, optymalizujemy procesy
- tworzymy dokumenty potrzebne do zarządzania efektywnością i jakością – procedury, instrukcje stanowiskowe, instrukcje operacyjne, checklisty
- modyfikujemy lub tworzymy plany zarządzania wynagrodzeniami – np. tworzymy systemy premiowe w oparciu o wskaźniki biznesowe
- pomagamy w rekrutacji, w przesuwaniu i w zwalnianiu pracowników
- diagnozujemy umiejętności potrzebne do efektywnej pracy i ich pomagamy oceniać ich poziom
- tworzymy plany rozwoju
- kreujemy strategię marketingową
- analizujemy skuteczność sprzedaży
- podejmujemy decyzje dotyczące portfolio produktów lub usług
To nie jest oczywiście zamknięta lista, ale już po niej widać jak szeroki może być zakres pracy w procesie konsultingowym.
Jak długo trwają takie procesy doradcze?
Czas trwania procesu zależy od skali trudności i oczekiwanych rezultatów. Kilka tygodni, kilka miesięcy, kilka lat. Mając porównanie zwrotu z inwestycji oraz zakresy wpływu samych szkoleń i projektów konsultingowych połączonych ze szkoleniami – zdecydowanie rekomenduje te drugie. Zarówno małym i dużym firmom oraz pojedynczym zespołom, które funkcjonują w ramach dużej organizacji.
Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy taki proces jest odpowiedni dla Ciebie? Napisz do nas. Porozmawiajmy o tym, jak w Twoim przypadku może wyglądać taki proces rozwoju.
Autor:
Adam Hanczyn
Doświadczony konsultant, trener i coach. Prowadzi szkolenia od ponad 15 lat, od 10 prowadzi własną firmę szkoleniową, założyciel i pomysłodawca marki pracujmniej.pl. Przeprowadził ponad 15.000 godzin szkoleń i coachingu. Doradza zarządom i dyrektorom, zajmuje się optymalizacją procesów.