Adam, czym Ty się właściwie zajmujesz?

Takie pytanie zadają członkowie mojej rodziny. Słyszę je także od znajomych.
Wtedy żałuję, że nie mam zaprojektowanego procesu na udzielenie odpowiedzi. 

Od 11 lat prowadzę firmę szkoleniowo-doradczą. Na początku mojej drogi sprawa była prosta. Odpowiedź na pytanie postawione w tytule brzmiała: prowadzę szkolenia. Z czego? Z tego jak zarządzać ludźmi, jak sprzedawać, jak prowadzić szkolenia. 

Potem moja droga zawodowa skręciła w stronę pracy konsultingowej.
I tutaj pojawia się drugie już dzisiaj pytanie. Co robi konsultant biznesowy?

Zanim odpowiem – opowiem Wam krótką historię. Jest sobie firma. Na potrzeby opowieści nazwijmy ją „Firmotex”. Sprawdzałem – nie istnieje taka firma. Chyba.

Firmotex założył kiedyś pan Zbigniew Sukces. Firma zajmuje się produkcją części do różnych maszyn. W latach 90-tych i na początku XXI wieku firma rozwijała się fantastycznie. Pan Zbigniew przez lata doglądał produkcji, zatrudniał pracowników, utrzymywał kontakty z klientami. Z czasem Pan Zbigniew zaczął przekazywać władzę w firmie swoim synom. Jeden z nich do dziś odpowiada za produkcję, drugi za kontakty z klientami i dostawcami. Zatrudniają łącznie ponad 40 osób. 

Niestety dla Firmotexu przyszły trudne czasy. Klientów jest coraz mniej. Pracownicy coraz trudniejsi w zarządzaniu. Koszty coraz wyższe. Dochodzi do spięć i konfliktów między pracownikami. W rozmowach często pojawiają się komunikaty: „kiedyś to było…”, „co to teraz z nami będzie…”.

Bracia Sukces zaczęli więc się zastanawiać, co zrobić, żeby było lepiej. Postanowili poszukać pomocy. Najpierw kupili kilka szkoleń. Jedno z komunikacji (bo przecież trzeba się dobrze komunikować), drugie ze sprzedaży (bo przecież sprzedaż jest ważna), trzecie z zarządzania zadaniami w czasie (bo przecież ważne, żeby być efektywnym). Szkolenia były ciekawe, ciastka i kawa dobre, faktury za szkolenia zostały opłacone. Firmotex nadal był w tarapatach. Okazało się, że konflikty nadal są, że sprzedaży nadal nie ma. 

To częsty scenariusz klienta, który trafia do procesu konsultingowego. 

 

Co robi konsultant biznesowy? 

Najpierw rozmawia z osobami zarządzającymi firmą. Zadaje właściwe pytania, żeby zrobić analizę źródeł trudności. Potem wspólnie z klientem projektuje proces zmiany. Pomaga wdrażać zmiany i nadzoruje ich przebieg

Podczas pracy konsultant biznesowy często rozmawia 1:1 z różnymi osobami w firmie, analizuje dane statystyczne
i wskaźniki biznesowe (o ile klient jakieś mierzy), mapuje i analizuje procesy.
W pracy z naszymi klientami bardzo często korzystamy ze szkoleń, staramy się jednak namawiać klienta do organizowania szkoleń w odpowiedzi na zdiagnozowane, konkretne luki kompetencyjne. 

To klient podejmuje jednak decyzje jakimi metodami chce pracować i jak „głęboko” nasz wpuszcza do swojej firmy/zespołu. 

W procesie konsultingu kluczowa jest szczerość. Bez niej nasza praca się wydłuża albo całkowicie traci sens. To tak jakbyś poszedł do lekarza, zapytany o objawy – ukryłbyś połowę z nich, a potem zamiast zażywać przepisane leki sam zdecydowałbyś o swoim leczeniu. Trudno mieć w takiej sytuacji pretensje do lekarza, że był nieskuteczny, prawda? 

Co jeszcze robimy podczas procesów konsultingowych?

  • planujemy lub modyfikujemy strategię
  • opracowujemy i modyfikujemy strukturę organizacyjną 
  • określamy zakresy obowiązków i odpowiedzialność
  • mapujemy procesu, tworzymy wskaźniki do procesów, optymalizujemy procesy
  • tworzymy dokumenty potrzebne do zarządzania efektywnością i jakością – procedury, instrukcje stanowiskowe, instrukcje operacyjne, checklisty
  • modyfikujemy lub tworzymy plany zarządzania wynagrodzeniami – np. tworzymy systemy premiowe w oparciu o wskaźniki biznesowe
  • pomagamy w rekrutacji, w przesuwaniu i  w zwalnianiu pracowników 
  • diagnozujemy umiejętności potrzebne do efektywnej pracy i ich pomagamy oceniać ich poziom
  • tworzymy plany rozwoju 
  • kreujemy strategię marketingową
  • analizujemy skuteczność sprzedaży
  • podejmujemy decyzje dotyczące portfolio produktów lub usług

To nie jest oczywiście zamknięta lista, ale już po niej widać jak szeroki może być zakres pracy w procesie konsultingowym. 

Jak długo trwają takie procesy doradcze?

Czas trwania procesu zależy od skali trudności i oczekiwanych rezultatów. Kilka tygodni, kilka miesięcy, kilka lat. Mając porównanie zwrotu z inwestycji oraz zakresy wpływu samych szkoleń i projektów konsultingowych połączonych ze szkoleniami – zdecydowanie rekomenduje te drugie. Zarówno małym i dużym firmom oraz pojedynczym zespołom, które funkcjonują w ramach dużej organizacji. 

Jeśli chcesz się dowiedzieć, czy taki proces jest odpowiedni dla Ciebie? Napisz do nas. Porozmawiajmy o tym, jak w Twoim przypadku może wyglądać taki proces rozwoju. 

Autor:

Adam Hanczyn

Doświadczony konsultant, trener i coach. Prowadzi szkolenia od ponad 15 lat, od 10 prowadzi własną firmę szkoleniową, założyciel i pomysłodawca marki pracujmniej.pl. Przeprowadził ponad 15.000 godzin szkoleń i coachingu. Doradza zarządom i dyrektorom, zajmuje się optymalizacją procesów.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn