Czy ktoś kiedykolwiek wytłumaczył Ci jak się uczyć?

 Oto ogromny problem naszych szkół:

Nauczyciele korzystają z coraz bardziej atrakcyjnych materiałów dydaktycznych(prezentacje, tablice interaktywne, itp.), ale nikt nie dał nam podstaw w postaci poinstruowania jak mamy tę wiedzę przyswoić.

W niniejszym wpisie obalę kilka mitów na temat nauki oraz  przedstawię metody nauki ze świetnej książki Radosława Kotarskiego “Włam się do mózgu”. Zapraszam do poznania tajemnej wiedzy 🙂

 

Metoda ciekawskiego ucznia 

Łatwiej zapamiętasz nowy materiał gdy zadasz sobie do niego ciekawe pytania. Ułatwi Ci to zrozumienie sensu przyswajania informacji. Pytaj “Dlaczego…”, “Jak to możliwe, że…” i odpowiedz sobie na te pytania. Lepiej zapamiętasz treść, która wyda Ci się racjonalna i zgodna z logiką. Łącz nową wiedzę z informacjami, które już masz.

Uwaga; Nie przeładuj się dodatkowa wiedzą 🙂

 

Metoda terminatora

Nazwa pochodzi od ucznia terminujuącego u mistrza w celu zdobycia fachu czeladnika. Staraj się od razu wcielać w życie nowo zdobytą wiedzę  tak jak uczeń u mistrza. Nie musisz tego robić idealnie-może to być jedynie odpowiednia symulacja. Zmień treść w ruch.

 

Metoda testu zderzeniowego

Polega ona na sprawdzeniu swojej wiedzy krótkimi tekstami. Najlepszy test to test prosty składający się z podstawowych pytań odnośnie wiedzy do przyswojenia. W ciągu kilu minut wypisz wszystko co wiesz na dany temat lub odpowiedź na konkretne pytania. Możesz również sprawdzić co wiesz na dany temat jeszcze przed przystąpieniem do nauki.

 

Metoda fiszek

Jest to stara metoda, w której pomocne jest pudełko z pięcioma przegródkami. Fiszka jest małą kartka papieru na której z jednej strony znajduje się pytanie/pojęcie/słówko, a z drugiej odpowiedź/ definicja/tłumaczenie. Każdą fiszkę, którą już opanowaliśmy przekładamy do kolejnej przegródki i tak powtarzamy do momentu aż powtórzymy dana fiszkę pięć razy. Możesz używać fiszek w nowoczesnym wydaniu -jako aplikacji na telefon.

 

Metoda tancerki

Tancerka ucząc się choreografii nie robi tego dzień przed występem. Po kolei uczy się kolejnych pozycji, układów.  Dlatego metoda tancerki polega na mądrym rozplanowaniu nauki. Powtórki powinny być rozproszone w czasie. Chodzi o danie sobie chwili na zapomnienie. Czasem dzięki temu systemowi możemy zapamiętać coś na całe życie.

 

Metoda zmiany miejsca

Zmieniaj miejsce i warunki nauki. Lubisz się uczyć w ciszy i spokoju, ale zauważasz zmniejszenie koncentracji? Przenieś się w głośniejsze i mniej spokojne miejsce. Rewiduj idealne warunki do nauki bo może się okazać, że warunki idealne miesiąc temu są już nieaktualne i potrzebujesz zmiany otoczenia. Muzyka czy słuchana w trakcie nauki melodia nawet po latach może przypomnieć Ci o materiale, którego się przy niej uczyłeś.

 

Metoda papugi

Nazwa pochodzi od papugi Alex-badanej przez 30 lat w celu poznania mechanizmów uczenia się. Metoda zachęca nas do uruchomienia głębokiego uczenia zamiast setnych powtórek nudnego materiału.  Sęk w tym, żeby za każdym razem powtarzać materiał w inny sposób. Spraw, aby dane, które chcesz zapamiętać były dla Ciebie atrakcyjne. Szukaj kreatywnych sposobów ich prezentacji-przeredaguj tekst, wypisz najważniejsze punkty, stwórz grafiki itp. Zamiast biernego powtarzania spraw by treść wywoływała w Tobie emocje.

 

Metoda majstersztyku

Majstersztyk czyli mistrzowskie dzieło wykonywane przez czeladnika na potwierdzenie swoich mistrzowskich umiejętności. W tej metodzie chodzi o zaangażowanie własnych zasobów, a więc tworzenie własnych materiałów do nauki. Samodzielnie organizuj notatki, Nie ograniczaj się do biernego podkreślania tekstu, zapisuj najważniejsze informacje, twórz grafiki, mapy myśli, tabele, strzałki itd. Pamiętaj: nie liczą się zdolności artystyczne, ale ujęcie najważniejszych kwestii.

 

Metoda króla boksu

Metoda zawdzięcza swą nazwę legendzie boksu -Muhammedowi Ali. Stałą cechą jego treningów było ich mocne zróżnicowanie. Tak jak król boksu spróbuj przeplatać naukę z różnych zagadnień, zamiast uczyć się blokowo-temat po temacie. Takie mieszanie sprawi, że Twój mózg będzie ciągle na wysokich obrotach. Być może będziesz też mógł przemieszać materiał pod względem trudności lub ciekawości.

 

Metoda walenia

Walenie posiadają w jamie gębowej tkankę zwaną fiszbinami. Na niej osadza się (filtruje)plankton morski, który jest pożywaniem tych ssaków. Jaki jest związek pomiędzy filtrowaniem u waleni, a nauka u człowieka? Chodzi o filtrowanie wiedzy. Rób notatki, ale nie dosłowne. Parafrazuj i podsumowuj zasłyszane lub czytane informacje. Wróć do notatek po wykładzie i uzupełnij je o przemyślenia. Skup się na analogiach, niuansach i spostrzeżeniach prowadzącego.

 

Metoda pałacu pamięci

Wymyślenie lub umieszczenie w realnym miejscu haków pamięciowych kodujących daną informację. 

Są to to tzw.mnemotechniki-sztuczki pamięciowe. Chodzi w nich o wymyślanie zabawnych, wyolbrzymionych skojarzeń dla przyswajanych danych. Pamiętajmy, żeby były jak najbardziej jednoznaczne.

 

Metoda immersji

O metodach immersji(częściowego zanurzenia) lub subimmersji(całkowitego zanurzenia) mówimy np. w przypadku nauki języka obcego. Dane podają, że lepiej sprawdza się częściowe zanurzenie bowiem wywołuje mniejszy stres. W metodzie immersji chodzi o otoczenie się bodźcami obcojęzycznymi, dostosowanymi do naszego poziomu np. oglądanie filmów obcojęzycznych z polskimi napisami, naklejanie karteczek na przedmioty w biurze czy domu, czytanie książek czy gazet w obcym języku z obszaru, którym się interesujesz.

 

Metoda nauczyciela

Polega na tłumaczeniu sobie lub innym materiału, którego się uczymy. Dużo skuteczniej kodujemy informacje, jeśli wiemy że mamy je przekazać dalej. 

 

Korzystaj z technik dowolnie, mieszaj je, łącz i dostosowuj do tematu z którym się mierzysz, czasu na opanowanie materiału czy nastroju. Odnajdź w sobie ciekawość dziecka i włącz kreatywność mając w pamięci Twój obrany cel nauki.

Autor:

Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób  dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn