Czym jest kanban?
Kanban jest technika zapoczątkowaną przez Taiichi Ohno-twórcę Toyota Production System. Ohno widząc nieefektywność linii produkcyjnej zaczął szukać sposobów na ulepszenie procesów.
Zwrócił on uwagę na wielkość niepotrzebnych zapasów oraz niski poziom produktywności. Wyróżnił on 7 rodzajów strat, które sklasyfikował następująco:niepotrzebny transport, nadmierny inwentarz, zbędny ruch, przestoje, nadprodukcja, nadmierne przetwarzanie, defekty. Postanowił wdrożyć system podobny do tego wykorzystywanego w amerykańskich supermarketach-jeśli towaru brakuje na półce to pracownik go dokłada. Jak Ohno dokonał tego na linii produkcyjnej? Stworzył na linii tzw. supermarkety, czyli niewielkie magazyny znajdujące się między poszczególnymi fazami procesu produkcji.
Wykorzystał również sygnały wizualne w postaci kart aby dać sygnał o zapotrzebowaniu na konkretny element potrzebny do produkcji.
Dwa podstawowe założenia kanban:
- Wizualizacja procesu pracy
- Ograniczenie ilości jej wykonywania w konkretnym momencie.
Podstawą każdego procesu kanban jest podział na minimum 3 kategorie:
Kolumna Backlog – rzeczy do zrobienia w nieokreślonej przyszłości,
Kolumna Prace w toku (In Progress), zawierająca tylko elementy, nad którymi aktualnie pracujemy, z wyznaczoną datą zakończenia.
Kolumna elementów Done, które zostały ukończone.
Korzyści wynikające z korzystania z kanbana w organizacji
- Prostota procesów komunikacyjnych,
- Wzrost koncentracji wśród członków zespołu (ograniczona liczba elementów, nad którymi mogą pracować w danym momencie)
- Ograniczenie marnotrawstwa – uniemożliwienie zespołowi wykonywania pracy, która nie jest potrzebna lub w danym momencie nie jest ważna.
- Bieżące uzupełnianie elementów – z uwagi na ograniczona liczbę zadań Manager lepiej widzi ilość zadań realizowanych przez daną osobę, jak również może w łatwy sposób dodawać nowe zadania lub ‘wyłączyć’ te, które mają niższy priorytet,
- Elastyczność procesu – możliwość dostosowania procesu do danego projektu lub organizacji.
Jeśli chodzi o firmy produkcyjne korzyściami mogą być dodatkowo:
- widoczne podniesienie produktywności i wydajności produkcji,
- redukcję poziomu rezerw międzyoperacyjnych i ograniczenie wydatków związanych z magazynowaniem,
- lepsza kontrola nad poziomem zapasów,
- zminimalizowanie strat związanych np. z nadprodukcją,
- ograniczenie występowania wąskich gardeł w procesie produkcyjnym,
- elastyczność w odpowiadaniu na ewentualne zmiany popytu czy wymagań klientów,
- poprawa jakości produktów dzięki możliwości lepszego dostosowania ich do wymagań klientów,
- redukcja wielkości partii produkcyjnych,
- poprawa jakości logistyki wewnątrzzakładowej.
Metoda kanban jest właściwa dla Ciebie lub Twojej firmy jeśli zauważasz chaos i chcesz zwiększyć produktywność twojego zespołu. Zadania podzielone na mniejsze, ułatwiają określenie planowanego czasu ukończenia i zmniejszają niechęć do realizacji dużych i czasochłonnych zadań.
Podziel się z nami tym w jakich rodzajach projektów wykorzystujesz kanban?
Autor:
Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.