Kiedy myślisz analitycznie? Gdzie może Ci się to przydać? I jak rozwijać tę ciekawą zdolność wymagającą szeregu umiejętności? O tym dzisiaj na naszym blogu.
Czym jest analityka i analityczne myślenie?
Analityka jest procesem wykrywania i interpretacji znaczących wzorców w danych oraz komunikowania ich. Analiza jest wyodrębnianiem części przedmiotu lub problemu w celu poznania go.
Myślenie analityczne jest to dzielenie przedmiotu lub problemu rozmyślań na mniejsze części, które następnie można zidentyfikować, przyporządkować do określonej kategorii i zanalizować celem uzyskania rozwiązania lub odpowiedzi.Analiza umożliwia nam zrozumienie struktury analizowanego przedmiotu lub problemu.
Cechy myślenia analitycznego:
-opiera się na dowodach, a nie na emocjach.
-opiera się na zadawaniu pytań.
-Szczegółowość.
-Metodyczność i analityczność
-Podnosi naszą zdolność do badania problemu.
-Uporządkowuje myśli z jasnością i dokładnością.
-Rozbija problemu na mniejsze części w celu poznania jego struktury i możliwych wzajemnych powiązań.
-Identyfikuje istotne i nieistotne punkty problemu.
Co składa się na myślenie analityczne?
Na myślenie analityczne składa się:
- kreatywne myślenie,
- podejmowanie decyzji,
- uczenie się,
- rozwiązywanie problemów,
- myślenie systemowe.
Myślenie kreatywne to łatwość generowania nowych pomysłów, rozwiązywania problemów, często w alternatywny sposób.
Podejmowanie decyzji jest to umiejętność zauważania istotnych dla podejmowanej decyzji czynników, określania kryteriów wyboru,
Uczenie się-łatwość przyswajania nowych treści
Rozwiązywanie problemów-efektywne i skuteczne oraz opierające się na potwierdzonych założeniach
Myślenie systemowe– rozumienie działania części składowych i ich wpływu na całość
Kilka przykładów procesów analitycznych:
- Analiza danych jest procesem wyciągania wniosków ze zgromadzonych informacji. Bazuje na gromadzeniu, segregowaniu, analizowaniu i interpretowaniu danych i może obejmować zarówno dane liczbowe, jak i dane jakościowe. Wykorzystywana jest np. w marketingu (m.in. Google Analitic-analiza zachowań użytkowników stron internetowych)
- Analiza strategiczna (wg Encyklopedii zarządzania) jest zbiorem metod i technik, które powstały w odpowiedzi na potrzebę przewidywania zmian. Jej głównym celem jest określenie czynników, które będą wpływać na organizację w przyszłości oraz sformułowanie przyszłych strategii. Czynniki, podlegające analizie strategicznej, nieustannie zmieniają się w czasie. Dlatego jej proces jest złożony oraz ciągły.
- Analiza dedukcyjna– rozumowanie w którym celem jest dojście do wniosków na podstawie wcześniej wyłonionych prawdziwych przesłanek W całości opiera się na przesłankach wewnętrznych, bez wprowadzania nowych pojęć czy twierdzeń.
- Analiza porównawcza-porównywanie ze sobą dwóch lub więcej przedmiotów celem wyłonienia różnic analizowanych obiektów. Przykładem takiej analizy jest benchmarking stosowany przez przedsiębiorstwa w celu porównania procesów i praktyk we własnej firmie z tymi stosowanymi najlepszych w tej samej dziedzinie. Wynik analizy stosuje się jako punkt wyjściowy do procesu doskonalenia.
- Analiza przyczynowo- skutkowa jest to poznanie mechanizmów funkcjonowania badanej całości przedmiotu poprzez wyselekcjonowanie interakcji czynników wpływających na niego oraz skutków jakie przynoszą lub mogą przynieść. Ma zastosowanie w identyfikacji możliwych przyczyn, klasyfikacji czynników wpływających na proces i analizy działań, które mogą być podjęte aby naprawić tę sytuację.
W jakich sytuacjach jest potrzebne myślenie analityczne?
Zdolności analityczne przydadzą się wszędzie tam gdzie potrzebne jest rozłożenie skomplikowanego i dużego problemu na mniejsze części czy procesy , które są łatwiejsze do zrozumienie, a tym samym rozwiązania.
Przykładami branż w których cenione jest myślenie analityczne są:
Branża IT (programiście, deweloperzy, designerzy). Liczy się tutaj szybka reakcja na nowe trendy, szybkie wykrywanie i usuwanie błędów, kontakt i dostosowywanie się do zmiennych potrzeb klienta.
Branża finansowa( księgowi, brokerzy, bankierzy, analitycy finansowi). Ich decyzje mają bezpośredni wpływ na gospodarkę i rozwój dlatego pracownicy tej branży muszą stale doskonalić swoje analityczne umiejętności.
Branża kreatywna (agencje reklamowe i marketingowe).Nadążanie za nowymi trendami w reklamie i dostosowywanie ich do potrzeb klienta.
Dużymi umiejętnościami analitycznymi muszą się również wykazywać osoby na stanowiskach asystenckich. Zajmują się one duża ilością spraw związanych z organizacja i planowaniem, ustalaniem terminów spotkań oraz załatwianiem przeróżnych innych spraw.
Jak rozwijać myślenie analityczne?
Niektóre osoby posiadające strikte ścisły umysł maja naturalna skłonność do myślenia anlitycznego. Nie wszyscy jednak się z tym rodzą. Na szczęście są sposoby aby wyćwiczyć te umiejętności w domowym zaciszu. Co możemy zrobić?
- Czytanie. Nie chodzi tutaj wyłącznie o czytanie literatury branżowej ale o czytanie książek w ogóle. mogą to być zarówno kryminały, jak i science fiction. Czytanie poszerza słownictwo, kompetencje językowe, poszerza nasz punkt widzenia i nasze horyzonty myślowe. Czytając poznajemy schematy myślowe autorów, postaci literackich, możemy spojrzeć na problem oczami innych ludzi.
- Regularna nauka. Ważne jest aby to było coś co nas interesuje, co jest nasza pasją. Czytajmy, oglądajmy, otaczajmy się wiedzą. To nie pozwoli naszym mózgom być biernymi i leniwymi.
- Obserwacja. Może być to obserwacja ludzi w galerii handlowej, ptaków w parku czy obserwacja czegokolwiek ciekawego co wzmacnia w nas dostrzeganie schematów, łączenie faktów i wyciąganie wniosków.
- Prowadzenie dziennika jest świetnym sposobem na zapisywanie naszych codziennych obserwacji, schematów naszych myśli czy pewnych zdarzeń w naszym życiu.
- Rozwiązywanie łamigłówek, sudoku, granie w gry logiczne i słowne. Zarówno te w formie papierowych gazetek, jak i w postaci aplikacji na telefon.
Autor:
Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.