Tworzenie przestrzeni przyjaznej nauce

Czeka Cię zmiana stanowiska lub awans? Chcesz nauczyć się nowego języka? Potrzebujesz aktualnej wiedzy odnośnie swojej profesji, ale brakuje Ci motywacji i harmonogramu nauki? Masz dzieci i chcesz nauczyć je jak się uczyć? Ten wpis jest dla Ciebie!

 

Lubisz się uczyć? Z pewnością część odpowie na to pytanie negatywnie.  Zwykle nauka kojarzy nam się z wielokrotnym czytaniem zadanego tekstu, czasem podkreślaniu najważniejszych zagadnień i sprawdzianami wiedzy. 

 

Jeśli lubisz się uczyć na pewno spodoba Ci się definicja nauki z książki Stanislasa Dehaene’a “Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery…jak dotąd”. Określił on naukę jako “chwytanie jakiegoś fragmentu rzeczywistości, złapaniu go i wnoszeniu do wnętrza mózgu”. Nauka jest według niego tworzeniem wewnętrznego modelu świata zewnętrznego

 

Jednym z pierwszych pytań stawianych sobie na początkowym  etapie nauki nowych rzeczy jest: po co chcesz nauczyć się konkretnej umiejętności? 

 

Dla niektórych będzie taka nauka będzie droga do awansu czy przebranżowienia, inni będą chcieli zdobyć wiedzę, aby rozwijać swoja pasję czy hobby. Do podjęcia działań dla nas przyjemnych motywują nas czynniki wewnętrzne. Natomiast do czynności, których nie lubimy lub nas nie interesują musimy znaleźć motywację na zewnętrz. Zastanów się nad Twoją motywacją…

 

Stworzenie osobistego środowiska sprzyjającego pracy naukowej

 

Usiądź i zanotuj jakie są Twoje idealne warunki do nauki:

 

-Czy lepiej przyswajasz wiedzę poprzez słuchanie czy czytanie?

-Pomyśl czy zapamiętujesz wszystko ze słuchu i na tym powinieneś się skupić, a może wolisz robić notatki?

-Jeśli jesteś na szkoleniu stacjonarnym: wolisz siedzieć z przodu czy z tyłu? przy oknie czy drzwiach/

-Jeśli słuchasz korzystasz ze  szkolenia on-line: preferujesz spotkanie na żywo czy nagranie, które możesz odsłuchać w dowolnym czasie?
-Określ miejsce w którym uczy Ci się najlepiej: dom/ biblioteka/ strefa coworkingowa/inne miejsce?

-Pomyśl jaki czas jest najlepszy do nauki dla Ciebie: wieczorem/tylko w weekendy/ rano/po obiedzie/przed obiadem

-Preferujesz naukę : w samotności, w grupie kilku osób, z jedną osobą, pod presja czasu, z dużym wyprzedzeniem, przy muzyce, w cichym pomieszczeniu

-Co jaki czas musisz sobie zrobić przerwę-co pół godziny, co godzinę, co x godzin

 

Kiedy stworzysz swoje idealne otoczenie naukowe możesz również wybrać swój symbol nauki czyli rzecz, która kojarzy Ci się z nauką. Może to być dowolna rzecz, dająca nam sygnał, że nastał czas nauki. 

Określ też swoje zasoby:  jaką wiedzę na dany temat już posiadasz; jak dużo czasu jesteś w stanie poświęcić na nauk;, finansowe- zdecyduj czy  samodzielnie będziesz poszukiwał_a wiedzy za darmo (kosztem jest czas) czy wykupisz kompletny kurs. 

 

Jak zwalczać znudzenie i zmęczenie?

 

Oprócz robienia sobie przerw równie ważne jest 

-wprowadzanie zmian w harmonogramie nauki aby wyłapać czas, w którym jesteśmy najbardziej produktywni

-regularne nawadnianie się lub picie napojów zawierających kofeinę tj. kawa, herbata.

-utnij sobie drzemkę

-idź na spacer

-skręć ogrzewanie

 

Jak uczyć się nudnych lub trudnych rzeczy?

 

  • Przeplataj je z przedmiotami, które lubisz i których nauka przychodzi Ci łatwo.
  • Utwórz ciekawe czy zabawne skojarzenia trudnych pojęć lub nazw do zapamiętania
  • Ustal cele związane z nauką-po co się uczysz; co chcesz osiągnąć; w jakim okresie czasu; jak nauka wiąże się z Twoimi planami zawodowymi;  w czym Ci pomoże? Być może ten jeden nudny temat/przedmiot jest przepustką do zaliczenia semestru?
  • Wyobraź sobie ostateczny cel -a to zadanie jest tylko do jego osiągnięcia. Jakie mamy motywacje?
  • Wybierz osobę do naśladowania-dowiedź się jak ona pokonuje trudności.

 

Przydatne wskazówki w procesie nauczania:

 

  • Naucz się czytania w określonym celu-aktywuj uwagę selektywną. Zapisz sobie czego chcesz się dowiedzieć z danego kursu czy przedmiotu i szukaj tej wiedzy słuchając lub czytając. W ten sposób również więcej zapamiętasz.
  • Wykorzystuj czas pomiędzy innymi zadaniami -w czasie dłuższej podróży autem możesz słuchać audiobooka, pomiędzy spotkaniami możesz przeczytać książkę lub włączyć kurs na telefonie czy laptopie. Wykorzystaj też wolny czas by uprzątnąć biurko lub przejrzeć prasę.
  • Odłóż wszelką niepotrzebna w czasie nauki elektronikę– szczególnie telefon.
  • “Nie przejadaj się nauką”-określ dzienny/tygodniowy zakres, który przyswoisz. 
  • Zrozum to co czytasz, powiedz to swoimi słowami, poznaj szerszy kontekst-zapamiętasz tylko to co zrozumiesz.
  • Staraj się kojarzyć nowe fakty z tymi, które masz już w pamięci.

 

W kolejnym wpisie dokonamy przeglądu najnowszych i naukowo zatwierdzonych technik uczenia się. 

Autor:

Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób  dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn