Zaufanie jako fundament budowania dobrego zespołu

Czy wystarczy aby Twój pracownik sumiennie wykonywał swoją pracę i trzymał się terminów abyś mógł powiedzieć, że mu ufasz? Jak wytworzyć silna kulturę zaufania i zyskać zaangażowanie, lojalność i poparcie pracowników. Nie wystarczy dotrzymywać słowa.

Zaufanie bowiem to złożone uczucie. Zaufanie to również wiedza. Nigdy nie zaufamy osobie, o której nic nie wiemy. Wiedza natomiast wymaga poszukiwania informacji, przyjmowania i działania zgodnego z faktami. 

 

Co możesz zrobić jako lider w zakresie budowania zaufania?

Pierwszym krokiem będzie wzbudzenie w sobie ciekawości i otwartości na drugiego człowieka.

 

1.Poświęcaj więc pracownikom uwagę i okazuj troskę.

 Zwracaj uwagę na inne niż zwykle nastroje, detale, niecodzienne zachowania. Okazuj wsparcie w przeżywaniu trudnych chwil.

Podchodź z empatią i słuchaj bez przerywania. Postaw innych na pierwszym miejscu, pozwól im opowiadać o sobie. Stawiaj na nieosądzającą akceptację. Zadawaj pytania z autentyczną ciekawością.

 

2.Zadbaj o jasne wyznaczenie celów i wskazanie osób odpowiedzialnych.

 Zapoznawaj członków zespołu ze sobą i z zadaniami na konkretnych stanowiskach. Pracownicy muszą wiedzieć za co są odpowiedzialni, jak również znać zadania innych członków zespołu. Im mniej niedomówień, tym mniej plotek czy wzajemnych oskarżeń o niedopełnienie obowiązków. Nie pozwól eskalować konfliktom-szybko reaguj na wszelkie nieprawidłowości i spory w zespole. 

 

3.Klarowna komunikacja celów grupy. 

Wzmacniaj kompetencje komunikacyjne Twoje i Twojego zespołu. Dbaj o jasną komunikację, traktuj z pokorą informacje zwrotne o sobie i swojej pracy.

Bądź odpowiedzialny za swoje słowa i czyny i tego samego wymagaj od pracowników. Potwierdzaj wartość innych, wyrażaj wdzięczność i doceniaj wkład innych w pracę. Zadbaj o autentyczny przekaz buduj atmosferę wzajemnego szacunku i poszanowania różnorodności. 

 

4.Zapewniaj wszystkim członkom zespołu przynależność. 

Poznawaj wszystkich zarówno od strony zawodowej jak i prywatnej. Zastanów się czy wszyscy  pracownicy mogą być sobą i dobrze czują się w zespole. Zadbaj o wyłuszczenie głównych wartości jakimi będzie się kierowała grupa np. logika, wiarygodność, szybkość działania. Wspieraj w samodzielności, również w kwestii podejmowania decyzji.

 

Nie byłabym sobą gdybym nie wspomniała o chemicznym aspekcie zaufania.

Pozytywne odczucia powstające w organizmie podczas przyjaznego kontaktu powodują wytworzenie się szeregu związków chemicznych (tj. dopamina, serotonina, GABA, adrenalina, endorfiny itp.), które na długo pozostawiają swój ślad w organizmie. 

Konsekwentne działania budujące zaufanie tworzą chemię w zespole zwiększającą zaangażowanie. Dlatego tak jak w przypadku wielu procesów w firmie również proces budowania zaufania wymaga trzech obligatoryjnych składowych : czasu, konsekwencji i zaangażowania.

Pracownicy zaczną Cię naśladować gdy zdobędziesz ich zaufanie.

Gotowy, aby zacząć je zdobywać?

Autor:

Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób  dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn