9 typów pytań do wykorzystania w każdej organizacji czyli jak nauczyć się zadawać dobre pytania?

Pytania nierozłącznie wiążą się ze słuchaniem. Pytanie-wysłuchanie odpowiedzi.

Niezależnie od tego czy jesteśmy liderami, handlowcami czy konsultantami-sporą część dnia zajmuje nam zbieranie odpowiedzi na pytania. Niektórym ta umiejętność przychodzi naturalnie. Jednak większości z nas wpojono przekonanie, aby nie pytać. 

Dlatego celem naszego artykułu jest wskazanie korzyści z zadawania pytań oraz kilka podpowiedzi jak zadawać pytania na które ludzi odpowiedzą z przyjemnością.

Co nas powstrzymuje przed zadawaniem pytań? -egocentryzm-opowiadanie o sobie, swoich przeżyciach, osiągnięciach, skupienie się na sobie -brak zainteresowania drugim człowiekiem -zbytnia pewność własnej wiedzy -martwimy się, że zadamy złe pytania -nie zdajemy sobie sprawy, jak pomocne mogą być pytania -boimy sie odpowiedzi

10 korzyści z zadawania pytań

  1. Poznanie człowieka, zrozumienie go i utożsamienie z jego tokiem myślenia
  2. Zacieśnienie relacji międzyludzkich
  3. Rozwinięcie kreatywności swojej i rozmówcy 
  4. Dojście do wniosków, które wcześniej były niedostrzegalne
  5. Ochrona przed popełnieniem tego samego błędu kolejny raz
  6. Otrzymanie rozwiązania na zadany problem
  7. Rozwijanie zdolności krytycznego myślenia
  8. Ułatwianie podejmowanie lepszych decyzji
  9. Polepszenie szybkości nauki i efektywności pracowników
  10. Zwiększenie zaangażowania i pomysłowości pracowników

Jakie pytania powinniśmy więc zadawać swoim pracownikom?

odwołujące się do emocji 

Co czujesz w związku z tym? Jakie to w tobie wywołuje emocje? Jak się z tym czujesz?

wyjaśniające 

Czy możesz mi wyjaśnić…? Jak to działa? Jakie mechanizmy za tym stoją? Czy możesz powiedzieć coś więcej na ten temat? Czy dobrze Cię zrozumiałem…? Co masz na myśli mówiąc ….? Czy mógłbyś podać przykład?

zawężające 

Nad czym konkretnie chcesz pracować? Co jest w tym najważniejsze? Nad czym chcesz się skupić? Dlaczego ta sprawa jest ważna? Co możemy zrobić aby zawęzić ten temat?

poszerzające oraz sprawdzające założenia

Co jeszcze jest ważne?, Co jeszcze mógłbyś zrobić? Nad czym wiecej powinniśmy sie pochylić? Co zakładasz mówiąc to? Czy zawsze tak jest? W jakiej sytuacji to założenie nie będzie prawdziwe? Aby odpowiedzieć na to pytanie, na jakie inne pytania trzeba przedtem znaleźć odpowiedź?

pozwalające na lepsze rozumienie 

 Jak możesz pomóc mi to zrozumieć?, Dlaczego robisz to, co robisz? Co to dla ciebie oznacza? Dlaczego ktoś mógłby tak pomyśleć?  Jakie rozumowanie doprowadziło Cię to takich wniosków? Co sugerujesz mówiąc to? Jak moglibyśmy się przekonać, że to jest prawda? 

podkreślające sukcesy pracownika

Która z twoich mocnych stron sprawiła, że to zrobiłeś? Jaki jest twój największy sukces? Czy Jakich umiejętności wymagało to zadania? Jakie przeciwności musiałeś pokonać? 

rozważające skutki działań

 Jak możemy to sprawdzić?

Jak myślisz: do czego to może doprowadzić? Jakie to może mieć skutki? Co z tego może wyniknąć? Jakie uniwersalne wnioski możemy z tego wyciągnąć?

rozważające różne możliwe rozwiązania 

Jaka jest alternatywa?, Czy możemy to zrobić inaczej? Jakie są kontrargumenty dla tego stanowiska? Co innego moglibyśmy założyć? Co by się stało gdybyśmy jednak założyli, że…? Jak inaczej można na to spojrzeć?

podkreślające sprawczość i możliwość wpływu pracownika

Co konkretnie Ty możesz z tym zrobić? Jak byś to zrobił sam? Co możesz zrobić lepiej? Jak możesz to sprawdzić?

 

W większości sytuacji zdecydowanie lepiej sprawdzą się pytania otwarte niż zamknięte.  Pozwalają poznać człowieka i wprowadzają lepszą atmosferę niż  forma testu z odpowiedziami “tak” lub “nie”. 

 Jak oceniasz swoją umiejętność zadawania pytań?

 

Przeczytaj również o umiejętności słuchania, która nierozłącznie wiąże się z zadawaniem pytań:

Naucz się słuchać -Pracuj mniej

Autor:

Ewelina Wysocka, Project Manager w pracujmniej.pl. Uwielbia czytać książki i porządkować zawartą w nich wiedzę w przystępny sposób  dlatego w naszym zespole zajmuje się tworzeniem treści. Odpowiada również za organizację projektów szkoleniowych. Oprócz zainteresowania psychologią i rozwojem osobistym jej pasją jest biohacking.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn